César Mallorquí, el gran César Mallorquí és un mestre. D’això no hi ha cap dubte i ho certifiquen els milions de lectors que són fidels als seus llibres i que fan que la seva literatura sigui sempre un èxit. La seva darrera fita ha estat guanyar novament el premi Edebé de literatura juvenil en l’edició del vintè aniversari.

César Mallorquí - L'illa de Bowen

Ho ha fet amb L’illa de Bowen una novel•la magnífica, on volia retre homenatge a Juli Verne i on ha aconseguit molt més que això. De fet el llibre podria servir perfectament com un compendi del que va ser la literatura d’aventures del XIX i del XX, la literatura d’aventures en majúscules, quan encara hi havia moltes coses per descobrir, misteris fascinants i la ciència començava a apuntar unes possibilitats insòlites i desconegudes fins aleshores.
No crec que sigui una exageració afirmar que si ara s’hagués de trobar una novel•la que resumís l’esperit d’aquells temps seria L’illa de Bowen. Mallorquí ha sabut destil•lar les millors essències de totes les seves lectures i convertir-les en una narració esplèndida que té de tot i amb nivell i qualitat. Personatges arquetípics com l’explorador intrèpid, misogin i malcarat però amb l’ànima noble; la dama magnètica, el dolent, dolent; el jove valent que s’obre al món, els avenços científics, els perills dels mons desconeguts, l’aventura sense límits, uns elements combinats de manera sàvia i rotunda que donen forma a una novel•la que enganxa des de la primera línia i que no permet treva.
I ja posats, Mallorquí demostra una vegada més que això de les etiquetes és una convenció que no cal tenir en compte. Tot i el premi de literatura juvenil que ha guanyat, és una història que enganxarà sense problemes a qualsevol lector, tingui l’edat que tingui i que li farà reviure l’esperit d’aventura i l’ànima de les millors novel•les d’aventures de la història. Un llibre que seria un pecat no llegir i no recomanar.
I a més de tot això, César Mallorquí és un personatge educat, simpàtic, parlador i afable, qualitats que afavoreixen el fet de manar-li deures. Li he demanat que ens parli del seu llibre, de les seves motivacions i aquest és el resultat.


César Mallorquí

Siempre que veo el mar, el Atlántico en particular, pienso en Julio Verne. Cuando me rodean montañas, como los Andes, o visito viejos puertos, cuando he estado en selvas o en desiertos; o aquella noche, en Costa Rica, contemplando la lava incandescente del volcán Arenal; o en Laponia, más allá del Círculo Polar Ártico; o en los fiordos noruegos; o en los lochs escoceses... en todos esos lugares y momentos he recordado a Verne.
Durante la infancia, Julio Verne era mi escritor favorito. Me encantaban sus novelas; bueno, no todas, porque escribió muchísimas, pero las que me gustaban, me gustaban a rabiar. Viaje al centro de la Tierra, 20.000 leguas de viaje submarino, La isla misteriosa, Los hijos del capitán Grant, La vuelta al mundo en 80 días, Robur el conquistador, La esfinge de los hielos... Esas novelas no fueron simples distracciones; dejaron una huella indeleble en mí, modificaron mi forma de contemplar el mundo, me convirtieron en un yonqui del asombro. Quien es verniano de niño, es verniano para siempre.
Por eso, desde que me convertí en escritor profesional acaricié la idea de escribir una novela “al estilo Verne”; proyecto que, por un motivo u otro, fui posponiendo durante años. Quizá no estaba preparado. Hasta que un día me decidí a afrontarlo. Para ello, me puse algunas condiciones: escribiría sin tener en cuenta la edad del lector (aunque eso lo hago siempre), sin restricciones de espacio, sin pensar en nada ni en nadie más que en mí mismo. Además, en la historia debería aparecer un barco, un aerostato, un volcán y una isla. Partiendo de esas premisas, elaboré el argumento y la trama de La isla de Bowen.

El mapa del Pol del Capità Hatteras.

Entonces, cuando me disponía a comenzar la escritura, pensé en releer las novelas de Verne; incluso compré algunos títulos que había perdido. Pero me di cuenta de que era un error: no quería imitar a Verne, sino reproducir las sensaciones que su obra había dejado en mi memoria. Quería evocar a Verne, no hacer una mala fotocopia. Así que me puse a escribir recurriendo sólo a mis recuerdos, y, como era de esperar, otros recuerdos, otros autores, comenzaron a infiltrarse en el texto: H. G. Wells, el Conan Doyle de El mundo perdido, King Kong, Arthur C. Clarke, Las aventuras de Tintín, Stevenson, Lovecraft...
Así pues, aunque su principal influencia es Verne, La isla de Bowen acabó siendo una evocación (y también un homenaje) de la novela de aventuras clásica, en su vertiente fantástica y/o de ciencia ficción.
Pero, sobre todo, La isla de Bowen es un regalo que me he hecho a mí mismo. No la ha escrito mi “yo escritor”, sino mi “yo lector”; porque era la clase de novela que me apetecía leer y, como nadie la escribía, no me quedó más remedio que hacerlo personalmente. Y también, supongo, es un acto de amor. Amor a un género que ya casi no existe, pero que ha poblado de sueños y asombro la imaginación de generaciones y generaciones.


César Mallorquí

Gràcies Cèsar... i enhorabona, mestre!


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